حضرت معصومه(س) تجلی گاه عصمت حضرت فاطمه زهرا(س)
تاریخ چشم به راه فاطمهای دیگر است… انتظار به سر میآید و شمیم دلنوازی، خانه خورشید را فرا میگیرد. در اول ذیالقعده سال ۱۷۳ هجری قمری خداوند دختری به امام هفتم(علیهالسلام) بخشید و نوزادی نورانی در خانه با صفای امام کاظم(علیهالسلام)، چشم به جهان گشود.
حضرت معصومه(سلاماللهعلیها)، از جمله بانوان گرانقدر والا مقام جهان تشیع است و مقام علمی بلندی دارد. نقل شده که روزی جمعی از شیعیان، به قصد دیدار حضرت موسی بن جعفر(علیه السلام) و پرسیدن پرسش هایی از ایشان، به مدینه منوره مشرف شدند. امام کاظم(علیهالسلام) در مسافرت بود، پرسشهای خود را به حضرت معصومه(سلاماللهعلیها)، که در آن هنگام کودکی خردسال بیش نبود، تحویل دادند. فردای آن روز برای بار دیگر به منزل امام رفتند، ولی هنوز ایشان از سفر برنگشته بود. پس به ناچار، پرسشهای خود را باز خواستند تا در مسافرت بعدی به خدمت امام برسند، غافل از این که حضرت معصومه(سلاماللهعلیها)، جواب پرسشها را نگاشته است. وقتی پاسخها را ملاحظه کردند، بسیار خوشحال شدند و پس از سپاسگزاری فراوان، شهر مدینه را ترک گفتند. از قضای روزگار در بین راه با امام موسیبنجعفر(علیهالسلام)، مواجه شده، ماجرای خویش را باز گفتند. وقتی امام پاسخ پرسشها را مطالعه کردند، سه بار فرمود: «پدرش فدایش».[۱]
حضرت فاطمه معصومه(سلام اللهعلیها)، بانویی بهشتی، پیراسته از زشتیها، غرق در عبادت و نیایش و شبنم معطر آفرینش است، شاید یکی از دلایل معصومه نامیدن این بانو آن باشد که عصمت مادرش حضرت زهرا(سلام اللهعلیها)، در او تجلّی یافته است. براساس پارهای از روایات، این لقب از سوی امام رضا(علیهالسلام) به این بانوی والامقام داده شده است، چنانکه فقیه بلند اندیش شیعه، علامه مجلسی(رحمهالله) در این باره میگوید: «امام رضا(علیهالسلام)، فرمود: هر کس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است».[۲]
یکی از نویسندگان در این باره که چرا حضرت معصومه(سلاماللهعلیها) شهر قم را برگزید، مینویسد: «بیتردید میتوان گفت که آن بانوی بزرگ، روی آیندهنگر داشت و با توجّه به آینده قم و محوریتی که بعدها برای این سرزمین پیش میآید محوریتی که آرامگاه ایشان مرکز آن خواهد بود، بدین دیار روی آورد. این جریان به خوبی روشن میکند که آن بانوی الهی به آینده اسلام و موقعیت این سرزمین توجّه داشته و خود را با شتاب بدین سرزمین رسانده و محوریت و مرکزیت آن را با مدفن خود پایهریزی کرده است».[۳]
یکی از ویژگیهای حضرت معصومه(سلاماللهعلیها)، ورود زیارت نامهای از سوی معصومان(علیهمالسلام)، درباره ایشان است که پس از حضرت فاطمه زهراء(سلاماللهعلیها)، او تنها بانوی بزرگواری است که زیارت مأثور دارد. بانوان برجستهای چون: آمنه بنت وهب، فاطمه بنت اسد، خدیجه بنت خویلد، فاطمه امّ البنین، زینبکبری، حکیمه خاتون و نرجس خاتون که هیچ شک و تردیدی در مقام بلند و جایگاه رفیع آنها نیست، هیچ کدام زیارت مأثور از سوی معصومان(علیهمالسلام)، ندارند و این نشان دهنده مقام والای این بانوی گرانقدر اسلام است.
باشد که شیعیان و پیروان اهل بیت عصمت و طهارت(علیهمالسلام) ، به ویژه بانوان، این مقام بزرگ و عالی را پاس بدارند و همواره الگو و مظهر عفاف و تقوا و حیا باشند. تنها در این صورت است که روح با عظمت این بانوی بزرگ از همه ما خشنود خواهد شد.
[۱]. حضرت معصومه(س) فاطمه دوم، محمدی اشتهاردی ص۱۶۶
[۲]. بحار الانوار، ج ۴۹، ص ۶۳.
[۳]. فاطمه معصومه(س) فاطمه دوم، ص ۱۴۸.